Loading...
Kindercoach Tilburg

Help! Mijn kind wil niet naar bed…

 

Een veel voorkomend probleem onder ouders; hun kinderen beginnen ’s avonds aan een klaagzang over het naar bed gaan, ze gaan zich vervelend gedragen of hebben ineens last van allerlei kwaaltjes. Voor menig ouder is dit een moment van de dag waarop ze zelf moe zijn van de hele dag werken, boodschappen doen, koken en waarschijnlijk nog veel meer. Je wilt eigenlijk niets liever dan dat de kinderen netjes naar bed gaan en heerlijk gaan slapen zodat je zelf nog even tijd hebt voor die laatste was, een Netflix serietje, een goed boek of even languit op de bank gewoon genieten van de stilte. Extra vervelend dus als toevallig juist op dat moment jouw lieftallige zoon of dochter die anders altijd zo gemakkelijk is ineens weigert te gaan slapen…

 

Maar is dat wel zo toevallig of voelen kinderen ook de stress van hun ouders en reageren ze daarop? Iets om over na te denken en wellicht in je achterhoofd te houden als je de volgende tips leest om de avonden wat relaxter te laten verlopen.

 

Tip 1:

Zorg dat je de tijd neemt voor je kinderen voor ze naar bed moeten. Vaak zitten kinderen nog boordevol met verhalen en emoties van de dingen die ze die dag hebben meegemaakt. Gun ze de rust om dit kwijt te kunnen bij je voordat ze naar bed moeten. Op deze manier kunnen ze hun hoofd leeg maken zodat het gaan slapen ook een stuk makkelijk wordt.

 

Tip 2:

Maak van het naar bed gaan een vast ritueel. Dus zorg dat je kinderen weten hoe laat ze naar bed moeten en probeer dit ook iedere dag hetzelfde te doen. In het weekend kun je natuurlijk best andere tijden hanteren maar probeer hier ook vaste tijden van te maken zodat je kinderen weten waar ze aan toe zijn.

 

Probeer ook om iedere keer als ze naar bed moeten hetzelfde ritueel te volgen. Dus bijvoorbeeld eerst pyjama aan, dan tandenpoetsen, verhaaltje van papa of mama of zelf lezen vijf minuutjes om vervolgens de lichten uit te doen en met een kus ze welterusten te wensen. Hier zijn natuurlijk een hele hoop variaties op te verzinnen die voor jou goed voelen maar probeer het eens een tijdje hetzelfde te doen zodat je kind precies weet waar hij of zij aan toe is.

 

Tip 3:

Wanneer je gebruik gaat maken van een vast ritueeltje met voorlezen of een liedje zingen samen dan zal deze tip misschien vanzelf al gebeuren maar ga hier eens op letten en kijk wat het jullie brengt. Tip 3 is het niet gebruiken van iPad, computer of tv minimaal 30 minuten voor het gaan slapen. En waarom? De prikkels die kinderen de gehele dag binnen krijgen hebben ook tijd nodig om verwerkt te worden. Door ze naar een iPad, tv of computer te laten kijken krijgen ze alleen nog maar meer prikkels binnen die verwerkt moeten worden voor ze kunnen slapen.

 

Wat eigenlijk vooral belangrijk is, is dat je rust creëert voor het slapen gaan en duidelijkheid zodat kinderen weten waar ze aan toe zijn. Kom je er niet uit met de bovenstaande tips, schroom dan niet om contact op te nemen voor vrijblijvend advies!


HAKENDOVERSTRAAT 12, TILBURG
0630645949
info@yourkidscoach.nl